#lab biology

Assalammualaikum.


ok,sebelum aku nak bukak slide bio, aku nak ajak hangpa semua mai baca entri aku..
ada kaitan dengan bio.

cerita dah lama.
tapi baru sekarang aku teringat nak share dengan hangpa semua.

hari tu aku ada lab biology.
so experiment kali tu aku kena 'disect' cili api pula.
kena keluar kan semua biji dia then kira..!

what??!
aku rasa macam pelik sikit bila kena buat benda tu.
ye la.. sebelum ni kalau dekat rumah, tak ada maknanya aku kira berapa biji yang ada dalam cili tu~


tapi aku akur~
setiap seorang budak kelas aku dapat 10 biji cili.
kita orang kena belah setiap biji cili and keluar kan biji cili yang ada dalam cili padi tu~
nasib dia bagi cili padi..
kalau dia bagi cili kering?? mau aku bersin sepanjang lab tu..!
haha..


lepas tu kena 'disect' bunga.
then tengok apa yang ada dalam bunga tu.
errrr...sebenarnya kan~~.. sebenarnya aku paling bosan dengan lab kali ni.
heee..
belajar pasal plants!
pasrah je..


yang cili tu aku kena kutip setiap biji dia.
then kira..


yang bunga pulak,aku kena belah dua bunga tu,then tengok 'organ' yang bunga tu ada.

senang cerita, aku kena dok perati reproduction organ dia.

bosan sangat.
sebab tak ada yang menarik sangat pasal organ pembiakan tumbuhan.
aku pun tak tahu lah kenapa aku bermasalah nak faham pasal tumbuh tumbuhan ni..
aish..


tumpuan aku lebih ke arah organ pembiakan animals.
itu jauh lebih menarik perhatian aku.

dari mula persenyawaan berlaku, sehingga lah lahirnya seekor species yang baru.
itu kalau animal reproduction process la.


tapi kalau human,
dari mula percantuman sperma dengan ovum yang berlaku di fallopian tube, seterusnya telur yang berjaya disenyawakan akan melekat pada dinding rahim dan proses pembentukan bayi akan mula mengikut fasa ..
hah..kan menarik tu?
kita belajar apa yang berkaitan kejadian kita.
heee..


ok lah.
panjang sangat aku celoteh ..
got to go..

sekian.

my talk:) teringat apa yang cikgu biology aku cakap masa sekolah dulu," kalau nak jadi student biology,kita kena open. dont be shy..kalau malu tak payah ambil biology.." yeahh!



Thanks for reading :)

No comments: