Coretan 'Nur'

Assalammualaikum..

eyh,hupdate lagi?
memang tak ada keje ke hape?
24/7 asyik dekat blog je?


tak kesah la~

tadi roomate tanya aku satu soalan mudah.
tapi aku sendiri gagal jawab soalan tu.
terasa malu pun ada..

"beb..hari ni berapa syawal?"
nampak sangat aku tak alert dengan bulan islam.

bila dikira balik, hari ni genap 20 Syawal.
sekejap je kan?
jap!!

maksudnya lagi 5 hari la eik?
5 hari dari sekarang bermakna jatuh pada 1 SEPT.!
urm..
teringin juga nak 'raikan' dalam bulan islam.
selama ni dok agung-agung kan sangat kalendar omputih!


InsyaAllah.
boleh juga buat perkara sunat hari tu.
masih sempat lagi aku nak habis kan puasa 6.. =)
boleh ambil berkat sekali kan?..


dulu aku ada kawan ..
dia ni lain dari yang lain.
bila ditanya birthday dia, dia akan jawab dalam bulan islam.
time tu tercengang juga aku.
puas dok kira bila tarikh sebenar hari lahir dalam kalau ikut kalendar mat saleh!
niat nak bagi hadiah dekat dia.

bila aku tanya kenapa tak sebut tarikh biasa je?
jawapan dia ringkas je..
" bulan islam lagi mulia. banyak barakahnya.."

soalan aku tak habis dekat situ..
aku ada tanya dekat dia macam ni:
"tak celebrate ke?"

jawapan yang dia berikan cukup buat aku kagum.

"buat apa nak celebrate? kita bukan orang barat. islam anjurkan kita perbanyakkan amalan sunat. Moga umur baru dapat lahirkan diri baru dalam diri kita.."


sekali lagi aku tersedar.


so, ringkasnya Islam agama yang mudah. Islam itu sendiri sedia indah.=)

sekian

my talk:) entri ini sekadar perkongsian..  
  p/s:  *terima kasih di atas teguran yang diberikan. myra terlepas pandang benda2 macam tu. InsyaAllah akan perbaiki kekhilafan diri. Gambar tersebut dah di 'delete'.. Selamat Malam semua!
Thanks for reading :)

No comments: