Baru Vs Lama

Assalammualaikum.

pada pagi yang tak berapa nak buta ni,aku nak conteng sikit blog aku ni.

BARU vs LAMA.

apa yang korang tahu pasal baru/lama??
benda ni terlalu subjektif.
meh sini aku sentuh sikit dalam kehidupan seharian kita.

skop aku kali ni,pasal asam garam hidup.
macam orang-orang tua dulu pernah cakap la kan.
hidup ni macam kitaran.
tak kan kekal pun sesuatu perkara itu dalam kitaran hidup kita.

dari situ wujud baru dan lama.

apa yang aku faham la kan..
orang-orang kita ni bila dah dapat yang baru,
yang lama dorang buat dekk jee..
tak kesah la apa-apa pun.

kadang-kadang kita terlepas pandang..
sebenarnye yang lama tu masih elok dan boleh dipakai lagi.
atau mungkin yang lama tu lebih baik dari yang baru.

itu kalau skop barang la kan.

cuba kita tengok dari skop hubungan pula.
atau persahabatan..

selalu je kita dengar..bila dapat kawan baru kawan lama lupa terus.
bila dapat member baru,member lama pandang guna hidung je.
bila dapat BFF baru,BFF lama dah terkeluar carta.
bila dapat sahabat baru,sahabat lama semuanya burok!

aishh..
kalau time tadika dulo-dulo bila jadi macam ni,mula la lari balik rumah carik emak/ayah nanges teresak-esak.konon kawan dah tak nak jadi kawan lagi.
bagai satu masalah dunia yang tak boleh diselesaikan lagi.
nanges bagai nak rak.

sekarang ni,bile jadi macam ni,masing-masing tarik muka.
sentap dan menyentap.

dapat kawan yang macam hareemm,
bila dapat kawan baru,kawan lama pandang pun tak nak.
mula la keluar segala buruk kawan.
time tu semua nya burok.
tak ada yang lawa langsung!
member lama pula makan hati.
sentap 24/7.


apa yang aku boleh cakap kan,benda ni memang akan sentiasa berlaku.
adat la hubungan persahabatan.
yang betul-betul hargai nilai persahabatan akan terlepas dari 'kanser' persahabatan ni.
susah nak cari kawan/member/BFF/ sahabat yang betul-betul hargai dan tak kan pernah lupa kawan lama.


lastly,kental kan jiwa.dan move on..


my talk:) kalau diberi peluang,tinggi sangat harapan kepada sahabat kita untuk dengar luahan hati kita.."pandang aku.bukankah aku ni dulu insan yang kau gelar sahabat/BFF/member kau sendiri? kenapa dengan mudah kau berpaling setelah hadirnya yang baru? apa erti persahabatan bagi mu wahai kawan? " terkadang kawan kita mungkin tidak mengerti erti kasih sayang yang wujud dalam persahabatan kita. doakan yang terbaik untuk nya.dan doakan semoga hati kita cukup kuat untuk tempuh hari-hari yang mendatang tanpa sahabat di sisi. akhir sekali, move on jika itu yang terbaik.mungkin teman itu tidak layak buat kita..

Thanks for reading :)

No comments: