tauladan buat aku..

ibu pesan..

"kalau dalam rumah ni,jangan bawak benda-benda yang tak elok masuk.."

aku tak faham..-.-'

maksud ibu??

"ibu tak nak dengar perkataan yang tak elok dekat dalam rumah ni.ibu tak pernah ajar anak ibu mencarut.ape lagi maki.."

oo..baru aku faham.

ha,tue lah ibu aku..tue salah satu benda yang dia tak suka.
sekali dia cakap dia tak suka,jangan ler cube nak buat..
konfirm kena!


aku tak nafikan dari kecik,ibu memang tak suka kalau perkataan yang kurang 'sedap' terpacul dari mulut kita orang..
ingat lagi..waktu tu aku tadika.
tahu je la budak-budak macam mane kan?
cepat sangat terikut-ikut..
dekat tadika,kawan-kawan aku selalu cakap perkataan 'bodoh'
balik je rumah,aku apa lagi??praktikkan la ape yang aku dah 'belajar' dekat tadika tue..
then,free-free je aku kena marah..
haaha..
dekat tangan ibu ade cili api lagi!
jangan main-main..
aku dulu mane la tahu yang perkataan 'bodoh' tue tak boleh guna..
tengok kawan selamber je pakai,aku pon nak jugak try..;)
haha..
last-last,kena marah dengan ibu aku..


sejak dari tu aku jadi budak 'skema'..
pertuturan bahasa aku ikot bahasa kamus..;)
haha..
serius aku tak tipu..
naik pulak darjah 1..
aku dengar balik perkataan yang sama dari kawan aku..
"jangan jadi bodoh lah bodoh.."
haha..
aku respect la dengan kawan aku tue..
pandai dia guna perkataan tu.jadikan 1 ayat!


then balik rumah,aku sekali lagi TERAPPLY perkataan keramat tue..
yang kena dengan aku time tu,adik aku la..haha..
kesian dia..
then,..
"ibu!! kakak cakap bodoh"
ok..reporter handalan dah start buat kacau..:0
tup!tup! aku kena lagi.


ibu aku memang tegas bab-bab macam ni..
bagi dia,ape yang dia tak ajar,jangan la anak-anak dia ikot..
lagi pon,seumur hidup aku,ibu tak pernah sekali pon keluar perkataan yang tak elok..
insyaallah..aku akan pegang ape yang ibu dah ajar selama ni..


sekian..

my talk:) yang baik,kita ambil..yang buruk,kita jadi kan tauladan..
Thanks for reading :)

No comments: