Ujian.. Kanser

Assalammualaikum.

Aku baru balik dari ziarah orang sakit.
Kanser stage 3.

Apa aku boleh cakap, aku bersyukur.
Allah izinkan aku jumpa beliau.
Supaya aku belajar sesuatu dari beliau.


Aku hormat beliau.
Kalau tanya siapa dia pada aku?
Beliau ada tempat tersendiri dalam hati aku.


Dia tak pernah marah.
Tenang saja.
Cukup lama aku kenal beliau.
Aku yakin ujian Allah kali ni buat dia sesuai dengan kemampuan dia.


Allah Itu Maha Besar.
DIA tahu apa kemampuan kita.
DIA tahu tahap keimanan kita.


Aku masih terfikir sesuatu.
Kalau aku dekat tempat dia belum tentu aku kuat.
Kanser tahap 3.
Tapi dia tenang saja.
Masih tenang macam sebelum ni.
Sikit pun tak ada risau atau pun tak ada langsung raut muka orang sakit.


"Myra.. Kita hamba Nya. Dia layak nak uji kita. Lapang dada bila kita diuji. Lagi kuat kita diuji sebenarnya Allah nak kita lagi dekat dengan DIA. Semua yang jadi dalam hidup ni dah tertulis sejak awal lagi. Cuma Allah nak tengok apa reaksi kita bila diuji. Makin dekat dengan DIA kah? Atau makin jauh? Tanya iman kita..."


Satu per satu perkataan dia buat aku tersentuh.
Jujur aku tak mampu nak kawal air mata aku.
Lajuuu jee.


"Kalau Myra rasa ujian Allah itu susah, balik semula pada DIA. DIA yang ciptakan ujian itu DIA juga yang akan beri pertolongan.."

Kali ni deras air mata aku.
Sumpah malu nangis depan orang sakit.
Macam aku ni lembik sangat.
Tapi setiap kata-kata dia macam memujuk aku.


"Amalkan apa yang aku selalu amalkan. Myra tahu kan? Myra selalu nampak apa yg aku buat kan? Cuba buat. Myra akan jumpa sesuatu dari situ. "


Dia genggam kuat tangan aku.

InsyaAllah.


Sekian.

My talk:) Semoga cepat sihat. InsyaAllah doa Myra sentiasa ada. Allah je yang mampu sembuhkan sakit tu.


Thanks for reading :)

No comments: