Berdiri

Assalammualaikum.

Esok juniors uitm diploma sains last paper untuk sem terakhir.
Well.
I wish u guys, good luck!


At last, your journey has come to the end.
For sure, banyak benda korang dah lalui sepanjang zaman diploma.
Tahniah.
Graduation day jangan lupa jemput .
I'll bring buah tangan too.
That's my promise .
*kena bg tau la..

So next apa plan?
Nak kerja dulu?
Or belajar?


For me, dua2 ok je.
Ada orang pilih kerja dulu .
Sebab nak cari pengalaman.
Nak cari duit poket utk bayar yuran sambung degree
Well.
I know.
Tak semua orang datang dari keluarga yg senang.
Nak2 lagi bila dah besar ni..
Kadang tak sanggup nak minta parents duit.


Ok..
Untuk yg nak sambung belajar, terus kan.
Mungkin anda tak nak buang masa.
Mungkin juga anda dah ada sedikit persiapan wang saku untuk persediaan sambung degree.
Terus kan.
Rezeki kita masing2 berbeza.


Apa pun anda buat, just satu sahaja.
Jangan pernah menyesal.
Dan jangan sesekali compare diri kita dengan kawan lain.
Hidup kita tak akan pernah sama dengan orang lain.
Jatuh naik kita yg hadapi.
Once kau jatuh, mybe kau akan rasa down.
Take your time.
Cari balik diri sndiri.
Then start again.
Simple as that.


But once kau dh naik, jangan cepat kau lupa.
Satu step kau silap, kau akan jatuh ke bawah.
Hilang semua.


Ada beberapa perkara yg perlu kau persiapkan:
1- Mental kena kuat
2- Emosi kena sentiasa tenang dan positif
3- Sntiasa cari peluang.
4- Serah semua pada tuhan.


Lastly.
Sis nak pesan.
Pls..pls..
Pls.

Kuat kan mental dan emosi.
Makin meningkat umur, makin banyak perkara yg korang akan lalui.
Allahuakbar..
Sis pun masih tak mampu nak kuat kn mental.
Selalu je mental koyak.
Bila dah koyak tu tau je la apa yg akan jadi kemudian.
Hujan...


Makin meningkat umur, makin kurang orang di sisi korang.
Dari situ korang akan banyak pendam, pendam dan pendam.
But once reached the limit, rasa huru hara hidup kejap.
Rasa nak marah, nak nangis, murung, kecewa, and macam2 la.


Turn back to The One..
Allah is always there.
Allah sntiasa perhatikn kita.
Doa la..
Bila doa kita akan rasa lega sikit.
Beban dah kurang.
Sebab Allah akan dengar semua doa kita.


Kalau rasa tak ada bahu, kau sujud la.
Tu tempat terbaik untuk kau luah kan.
Serius lega lepas tu.


Ok.
Setakat ini je.
Kenapa sis share benda ni semua?
Sebab sis dah alami.
Sis tak nak korang alami benda yg sama.


Sekian.

My talk:) Aku sntiasa lalui benda pahit2 dulu. Tak tahu kenapa?
Kadang rasa payah sangat. Rasa give up. Tapi lama2 aku sedar. Ada hikmah kenapa aku kena lalui benda paling pahit yg paling aku nak elakkan. Ohh.. Rupanya Allah nak aku kuat. Sebab depan tu akan ada lagi ujian paling hebat. Sebab Allah nak aku tengok.. Rupa nya sekeliling aku ada lagi yg pahit. Yg jauh hebat diuji. Dan sebab itu,aku sntiasa Cuba nak Bantu kawan2 aku. Aku sedia nak pinjaman telinga yg Allah pinjamkn supaya aku dapat dengar luahan dorang. Aku sedia nak pinjamkan masa yg Allah bagi supaya aku dapat tenang kan dorang. Aku sedia share beberapa pengalaman aku supaya Dari situ aku dapat motivate kawan aku untuk bangkit balik Dari jatuh. Kalau orang tanya, perkara apa yg aku paling tak nak berlaku dalam life aku? Aku akan pilih untuk nak jauh kan diri Dari segala benda yg boleh jatuh kan aku, yg buat aku down. Tapi aku tak mampu. Apa aku boleh buat,aku kena rempuh juga. Rupanya Dari situ ada terselit pengajaran buat aku. Ada terselit hikmah untuk aku. Tq


Thanks for reading :)

No comments: