Motivasi

Assalammualaikum.

Suka aku untuk sekali lagi jadikan blog ni diari untuk aku dapatkan semangat dan motivasi yang berterusan.

Mungkin dalam aku usaha untuk memotivasikan diri, aku dapat bantu pembaca yang lain untuk termotivasi sekali.

So apa plan pagi ni?


Ibu selalu pesan.
Sebelum tidur plan apa kita nak buat esok pagi?
Supaya hidup kita lebih teratur.


Ok..sedikit tips sebenarnya je tu.


Aku baru menaikkan status di facebook semalam.
Setelah sekian lama aku tak online facebook.


Aku sekadar meminta pendapat rakan di facebook.
Alhamdulillah.
Rata-rata komen yang diberikan memang positif.
Dan cuma seorang je yang aku rasakan memberikan komen yang tak bersesuaian dengan status aku.
Tak apa.
Aku masih terima komen dari dia.
Manusia berbeza pendapat.


Terpanggil untuk aku menceritakan sedikit berkenaan apa yang aku post kan di facebook semalam.


Apa yang boleh aku rumuskan di sini,
Selagi kau punya impian dan matlamat yang jelas, tak ada masalah untuk kau capai semua itu .
Tak ada masalah umur.


Sebagai contoh.
Aku suka tengok Tan Sri Datuk Dr Jin Shamsuddin.
Pada umur beliau 75 beliau telah Berjaya menamatkan pengajian pada peringkat PhD.
Umur bukan penghalang.

Selagi kau jelas dengan apa matlamat yang kau inginkan,
Kau masih punya usaha yang konsisten,
Tak ada masalah untuk kau capai apa yang kau hajatkan.
InsyaAllah.



Kenapa myra tiba-tiba jadi overspirit cakap pasal matlamat, usaha dan cita-cita ni?
Dah kena sampuk apa budak ni?
hahaa


Bangkit balik dari zaman kegelapan kita.
Cari semangat dan aura positif yang baru.


Aku mungkin dah sampai satu tahap yang aku rasakan aku tak nak lagi tengok orang lain Berjaya.
Maksud aku, bila pula giliran aku nak Berjaya?
Sampai bila nak duduk dalam level yang selesa?
Sampai bila aku je yang nak ucapkan perkataan "TAHNIAH" pada orang lain?
Kadang terasa nak terima ucapan tahniah dari orang lain.

hee..
*kali ni keras betul hati ni.

Betul kata ibu.
Anak ibu seorang ni kalau dah degil memang nekad tindakan dia.
Bulat juga keputusan aku.
Tak aa bincang-bincang lagi.
Aku tahu apa yang aku nak.
So aku mesti dapatkan.
InsyaALLAH.


Kenapa aku beria nak Berjaya ni?
Relax sudah lah..kan?


Tak BOLEH!
Masa itu emas.


Eh..terfikir kadang-kadang.
Kalau masa kecik-kecik dulu ibu aku tak tegas, ikut je perangai malas aku, mesti aku tak jadi macam sekarang.

Dulu ibu bak pengetua sekolah yang garang lagi bengis.
Tak ada maaf lagi kalau benda tu berkaitan pelajaran.
Dia cuma tahu aku kena score.
Itu je.
Kalau tidak, masak la aku nak menjawab semua soalan ibu.

Terima kasih ibu!


Kata ibu, ibu dulu sekolah kampong.
Adik beradik ramai.
Masa dulu arwah atuk and wan tak ada sempat nak nasihat suruh belajar rajn-rajin.
Now ibu nak anak ibu belajar supaya Berjaya.
Niat untuk diri sendiri keluarga dan orang lain.



Ibu tak tahu sebenarnya aku tak terkesan pun dengan kisah hidup ibu.heee
maap bu.
Aku bangkit balik dari zaman kegelapan pun sebab aku nak cari kepuasan dalam belajar.
Maybe mula-mula ni susah. Banyak benda aku kena tempuh.
Tapi aku yakin.
Kemanisan itu akan ada dipenghujung.
Itulah cita-cita aku..
Siapa yang tak seronok kalau penat berhempas pulas akhirnya dapat capai cita-cita kita.
Yang kedua.
Selama aku membesar dalam keluarga 'peniaga kuih', aku dengar banyak cakap-cakap dari mulut orang.
Tak apa
Terima kasih.



Semangat buat aku sebenarnya.
Kalau anak petani sawah boleh Berjaya,
Kalau anak orang asli boleh Berjaya,
Kalau anak tukang pungut besi buruk pon boleh Berjaya,
Kenapa anak peniaga kuih tak boleh kan?
insyaAllah.
Semoga Allah berikan kejayaan kepada anak-anak mereka juga :)



sekian.

my talk:) 1 nov insyaAllah ..
Thanks for reading :)

No comments: