Its all about fitness

Assalammualaikum.

Ok guys..


let me share something .
Petang semalam macam biasa rutin aku dengan roomate ... Kami pergi gym.
Pukul 5 baru nak gerak tiba-tiba hujan lebat.
Hujan panas
Setengah jam kami tunggu hujan reda.
Tapi tak reda juga.


Gigih juga ke gym yang 2.5 km jauh nya.
Hanya berjalan kaki.
Haha.


Ok..
sebelum tu aku nk kasi clear dekat sini.
Aku pergi gym bukan nak dapatkan badan sado .
Tidak~


Aku cuma nak badan fit je.
Since dah lama aku tak bersukan.
Masa diploma dulu tak ada member yang nak layan aku ..
So masa degree ni kebetulan aku dapat roomate yang sekepala.
Senang.



Sampai je aku terus buat cardio dulu..
30 minit.
Itu wajib bagi aku.
Aku buat cardio atas treadmill je.
slow jog dulu then baru kau boleh running atas tu.


Lepas buat cardio aku terus ke machine dalam gym tu.
Aku ada personal coach.
Lelaki la.
Tapi dia banyak bantu aku.
Untuk permulaan dulu dia banyak explain semua machine and cara nak guna.



So semalam pun aku dipantau oleh coach tu.
Maaf aku masih baru lagi dengan gym ni.
So segala term-term yang berkaitan dengan fitness and gym aku tak berapa nak hafal.
Tapi semalam aku buat semua.
Dalam kadar yang sederhana.
Aku tak buat berat-berat takut badan tak mampu.
Kalau injured ambil masa lama nak recover.


Semalam aku banyak focus pada bahagian kaki.
Dari betis sehingga la peha.
Aku main Horizontal Leg Curl Training Machine.
Tiga set aku buat.
Coach pantau la.
satu set 15 kali.
rest 1 min.
Berat juga aku nak kasi load tu terangkat dengan kaki. haha
Tapi bila dah selalu buat jadi ringan..
Kata coach kaki aku dah makin kuat.
Tendon aku dah firm.
Wahh! ahaha



Lepas tu aku buat abs pulak
Ni focus untuk bahagian abdomen kita.
Senang cerita bahagian perut la.
Perempuan buat abs tak akan jadi 6 packs!
So jangan risau.
Bak kata couch.
Yang lelaki jadi badan sado ada 6 packs tu sebab mereka makan protein.
Then sebab kedua perempuan tak boleh jadi sado sebab hormon kita berbeza dengan lelaki.
Sebab ketiga fizikal otot kita juga berbeza.
Kesimpulannya abs yang perempuan just nak bagi body firm.
Mana rasa ada spare tyre or rasa buncit boleh la buat abs.


Abs aku buat 3 set juga.
Ada banyak machine untuk abs.
Kalau salah guna, akan effect dengan anggota badan yang lain.
So hati-hati ye.
Kena ada couch untuk pantau.



Then aku buat arms pulak.
Ni focus pada lengan kita la.
Ada juga machines yang focus pada arms.
Tapi aku tak berapa nak ingat nama machine tu.
Last aku buat basic arms exercise guna dumbbell 2.5 kg.
Ok..
Yang ni aku kena angkat untuk 15 kali.
Kena buat 3 set juga.



Overall aku boleh cerita gym ni bukan tempat nak sado kan badan.
Gym sebenarnya tempat nak bagi badan korang fit.
Serius lepas aku main gym rasa badan ringan.
Kalau tak badan rasa lesu..


So far alhamdulillah.
Tak ada lagi kes tergeliat urat or sakit lepas main gym.
Maybe aku main machine tu dengan cara yang betul.
Coach kata kalau salah main tu yang ada terseliuh or sakit badan.


Last.
Lepas settle main machines coach minta aku buat plank.
Ok.. Aku tak nafikan benda ni payah.
Sebelum aku join gym pun aku selalu buat plank.
Paling lama bertahan pun 1 minit. HAHAH
Plank ada macam-macam.
Plank ni basic.
Kalau korang boleh amalkan plank sebenarnya benda ni bagus.
Especially perempuan la.



Perut tak buncit.
Lengan akan firm.


So petang ni insyaAllah aku akan ke gym lagi.
Aku akan teruskan rutin ni.
 

Till here.

sekian.


my talk:) new hobby bruh! haha


Thanks for reading :)

No comments: