Ubah lah

Assalammualaikum.

Lama aku tak update.
Busy la.
Now satu per satu perkara penting dah selesai.
Lega.

Kebetulan masa aku busy, ada member WhatsApp cerita masalah dia.

"Kalau ada orang sntiasa cari salah kau, apa kau nak buat?"

"Penat la beb. Semua salah nak point dekat aku je. "

"Kadang tu rasa dia ingat dia malaikat ke? Tak boleh tolak ansur. Asyik dia je betul".

Duhhh.
Serabut kejap kepala aku nak fikir kan cara apa yg sesuai untuk pujuk member aku sorang ni.

Dia ada masalah dengan roommate dia.
Benda ni common.
Bila kau share satu bilik dengan orang kau kena respect orang tu.
Give and take.
Bukan penting kan diri sendiri je.


So balik semula pada masalah tadi.

Memang ada manusia yg macam ni. Yang rasa apa dia buat betul. Langsung tak hormat orang lain. Bila salah kecik je terus tuduh orang lain.

Satu je nasihat aku.
Orang macam tu jangan bagi muka.
Lagi  lama stay dengan dia, lagi stress kita.
So angkat kaki je la.

Tak perlu nak bertegang leher nak sedarkan dia salah.
Sebab dia akan rasa yg dia betul.
Tak payah buang masa nak perbetulkan hubungan atau keadaan.
Sebab benda tu akan jadi one way effort.
Buang masa je...

So lepas beberapa hari, member aku pindah masuk rumah sewa.
Now dia dah happy.
Tak perlu nak stay dengan orang yg 100% perfect.

I just don't get it.
Ada jenis yg degil.
Keras kepala.
Tak boleh tegur.
Bila tegur mula melenting.
And the best thing is, dia je yg betul.

Kalau tanya aku, aku akan angkat kaki.
Meaning, aku akan blah dari life dia.
Haha.
Kot kalau ada yg rasa aku dah tak rapat dengan dia, or aku cuba buat2 lost contact, meaning mmg aku tak nak dah dia dalam life aku.
Siapa je boleh tahan?
Tak boleh nak tolak ansur.
Asyik dia je betul?

Malas lah nak lagi.
 Actually bukan aku terus angkat kaki
Aku cuba bagi peluang.
Kadang kita silap.
Manusia.
So kau memang tak lari buat silap.
Tapi kau kena admit silap kau.
Say sorry and not to repeat the same mistake again.

But lepas banyak kali benda jadi, sampai bila kau je yg nak mengalah.
Betul tak?
That time, tak perlu lagi stay.
Angkat kaki and get your own life.
Tak perlu nak stay lagi lah kalau asyik kau je yg perlu say sorry.

Ni aku share based on my past and observation yg aku tengok dekat kawan2 aku.

The moment kau nak angkat kaki, tak perlu lagi nak explain or nak say sorry.
Mereka tak perlu kn benda tu lagi dari kau.
Pergi je.

So aku harap kawan aku happy dengan rumah dia sekarang.
Bila tengah belajar ada masalah, benda tu sikit sebanyak ganggu tumpuan kita.


Sekian.

My talk:) Apa pun hubungan, baik yg dh berkahwin, bertunang, sahabat, adik beradik, kalau rasa nak kekal tanpa ada masalah komunikasi, kita sendiri kena letak rasa hormat pada orang, bertolak ansur and buang EGO! Kalau rasa kita je betul 24 jam, rasa konon orang layan kita teruk, sebenarnya kita sendiri yg ada masalah dengan diri kita. Ok. Ni aku share jangan pula ada yg terasa. Bye.
Thanks for reading :)

No comments: