tolong pos laju untuk aku buah ni..;p

salam..


hari ni,saat ni aku nak share korang tabiat lama yang aku dah lama tinggalkan.
dulu aku terlalu obses dengan tabiat aku ni..
then aku terpaksa hentikan tabiat ni sebab benda ni menjejaskan kesihatan aku..
huhu..

*tragis benor yeop! haha..

aku time kecik-kecik dulu hantu asam!
asal ake free je,aku suka kunyah asam..
kalau rakan sebaya aku waktu tu gila kunyah ais.
aku pulak jenis yang obses kan asam..
tak kira la asam apa pon..janji masam!


time tengok tb,aku akan cari asam dulu..
baru ade feel~
haha.


and now,aku teringat dekat salah satu feveret asam yang aku suka makan dulu..
benda ni susah nak cari sekitar KL..
kolumpor mane ade benda ni..*setahu aku la.
haha..
mula-mula aku jumpa benda ni dekat negeri penyu bertelor! haha..
NA,NA,NA,NA,NA...GANU KITEW!!
Lol!


masa tu aku form 1..aku balik kampung nenek sedara aku..
then, Tok (nenek cousin aku) heret aku pergi pasar payang..
*salah satu tarikan pelancong di terengganu.
so,aku follow la..
not bad la..
ade macam-macam jual dekat situ..
then Tok bawak aku singgah 1 stall ni..
omang ai!!
banyak gila asam!
then ade pulak telor penyu..plus budu..


tiba-tiba Tok hulur aku asam jawa yang belum proses..
asam jawa yang masih dalam bentuk buah lagi..
aku masa tu macam budak bodoh..;p
aku kerut dahi yang tak berapa nak kerut tue..
dalam hati..
*kenapa orang tua ni bagi aku asam jawa???
hahaa..

"mu amik asam ni mu rase dulu kak.maneh ke dok.tok dok bole nak rase.tok puase sunat hari ni.."

oh! my god!!!
aku paling geli dengan asam jawa..since aku kecik lagi lagi..
bila demam ibu aku selalu tepek asam jawa atas dahi aku untuk hilangkan panas dalam badan..
masa tu,tuhan je tahu..bertapa liat nye aku nak bagi ibu tepek asam jawa tu..
but now,Tok tibe-tibe suruh aku rasa buah asam jawa??? -.-

dengan keadaan yang terpaksa,aku rela kan diri..:p
haha..
serius wok!
dalam hati time tue,
"aku harap ni kali pertama dan terakhir aku rase buah asam jawa ni.."
aku geli!!
hahaha..
sebab asam jawa tue melekit!

Tok tolong kupas kan buah asam jawa untuk aku..then isi dia bagi dekat aku untuk rasa..
dalam hati aku time tu,macam-macam jenis ayat al-quran aku bace! :p
haha..
takot punya pasal..padahal tok suruh tolong rase kan je..bukan suruh mati! lol!! hahaa.

dengan nama ALLAH yang maha pemurah lagi maha penyayang,...
aku rase buah asam jawa tu..
hurm....
.............
...............
...................


aku suka!
not bad la..even melekit sikit,but rase dia sedap wok!
mula-mula memang geli sikit untuk aku nak kunyah..
tapi apa yang boleh aku bagi tahu,rase dia sedap..
masam-masam manis.
then aku sedar,rase buah asam jawa lagi sedap dari asam jawa yang dah diproses..


then Tok borong 5 bungkus buah asam jawa..
katanya,nak bagi untuk aku bawak balik KOLUMPOR!.
haha..


now,aku tengah mengidam buah asam jawa!!
guys! siape orang GANU,mintok kirim kan buah asam jawa!
aku dah lama tak hadap makanan tue..;p
haha..


last aku makan pon masa aku form 3..
huhu..
kesian kan?? ~
nak balik GANU,tak dapat pulak..coz aku busy sekarang ni..
masa pon tak berapa nak ada..
lagi pon kalau nak balik sana,mane boleh balik 2,3 hari..
tak cukup bro!
haha..
paling tidak pon,4 hari aku kena ade dekat sana..
kalau setakat balik 2,3 hari,baik tak payah..buat penat badan je.
plus,perjalanan nak balik sana ambik masa 6,7 jam..
huhu..


pada siape-siapa yang tak pernah tengok buah asam jawa,meh sini aku nak tepek gambar dia..




macam ulat kan?? ;p
haha..tak dinafikan yang aku geli bila tengok buah asam ni waktu mula-mula aku kenal buah ni..:D



hah,yang tue la isi buah asam..amacam?? ade bran nak rase?? ;)
huhu..
*sedap!



ok,ni gambar yang aku dah zoom..:)



sekian..


my talk:) mood: mengidam..lol!
Thanks for reading :)

2 comments:

Azie Suhaimi said...

dulu sebelah rmh saya ada pokok asam jawa..tinggi n besar giler pokok dia tau..tiap2 ptg sambil main,sambil makan buah tu..sbb buah dia merimbun..heaven mkn masa tu..tp now sy dh pindah rmh..xtau pe jd kat pokok tu.hukhuk..kejadian ni brlaku di selangor ye

mia :) said...

wow! untung la..bukan senang nak cari pokok dia yang ade buah berimbun..mesti best kan?? nak-nak pulak mase tue kita jdi kanak-kanak riang..;) huhu..main sambil makan buah tue..pergh!! sweet moments ever..:) btw,thanx for share cerita dengan myra..:) <3