calon spm SMK.TAMAN KOSAS,ni untuk korang!

salam..

pertama sekali aku nak ucap kan thanx dekat aunty aku.sebab pinjam kan iPad dia..
act dah seharian aku dekat HUKM ni..
aku terpaksa temankan aunty aku yang terpaksa ditahan di wad untuk beberapa hari.
tak perlu la aku bagi tahu ape penyakit nya.
memandang kan dia masih bujang,dan aku pula memang rapat dengan dia,
jadi aku menggalas tanggungjawab ni untuk menjaga dia di hospital.


aku terpaksa korbankan masa aku..barang-barang pon ada lagi yang belum aku pack.
aku pon belum tahu bila aku boleh balik rumah.
it's ok..apa la sangat nak jaga aunty aku ni.
lagi pon dia dah banyak berkorban untuk aku sebelum ni.
i love u aunty..


sebenarnya aku terpaksa online ni semata-mata nak update blog sahaja.
kalau nak on9 laman sosial lain,rasa nya tak perlu la..
dan aku rasa maybe ni entri terakhir aku.
sebab lepas ni aku dah tak ada masa lagi..


to calon spm sek.men.taman kosas,entri kali ini untuk anda.

memandangkan esok u guys akan melangkah masuk dewan peperiksaan,
me,as a senior akan doa kan agar u guys dapat jawab dengan tenang..moga urusan kalian semua dipermudah kan hendak nya.
guna kan masa yang ade dengan baik..jawab soalan dengan bijak..jangan bazirkan masa anda.
satu pesan akak,tolong jangan keluar dewan selagi masa belum tamat!
kalau korang buat juga,sebenarnya korang memang nak tengok masa depan korang malap!
sorry to say.
this is based on my experience..
ramai calon akan keluar dewan awal..konon tak nak tension.
adat la kalau menjawab peperiksaan,kita akan berdepan dengan tekanan.
tapi tekanan ni hanya sekali dalam seumur hidup.
jangan korang menyesal nanti dah lah.
banyak sangat benda macam ni jadi.
taon lepas,spm 2011,subjek yang paling ramai calon keluar dewan awal adalah subjek math,add math,pendidikan islam,sejarah.
what for korang nak keluar dewan awal??
kalau tak boleh buat sangat pon,duduk diam2 dekat tempat korang tu..
mana la tahu,tiba-tiba Allah nak bantu korang..
dia bagi korang petunjuk..tup-tup korang dapat ingat balik ape yang korang dah study sebelum ni..


tok subjek math,fizik,chemistry,add math,jangan jadi poyo sangat k.
even korang smart,tapi kalkulator kena juga bawak.
jangan over confident dengan soalan yang bagi korang mudah.
kekadang soaln jenis macam tu nak trick korang.


rasa nya tu je la kot..
but ada satu yang paling penting..
for muslim,"jaga hubungan kita dengan Allah,dan jaga juga hubungan kita sesama manusia"
solat tolong jangan tinggal.korang dah usaha,so,sekarang doa dan tawakkal.
siapa la kita ni nak dibanding kan dengan yang di atas?
jangan pernah lupa diri.
kita tak punya apa-apa.apa yang kita ada semua milik dia.hanya pinjaman sahaja.
jadi,fikir-fikir kan la.


berkaitan hubungan sesama manusia,selagi ada masa ni,minta maaf la di antara satu sama lain.
minta maaf dengan cikgu,family,jiran,kawan-kawan..
ini paling penting..setengah orang anggap benda ni hal remeh.
guys! korang sekarang bakal berhadapan dengan ujian yang paling penting.
dan lepas ni korang maybe tak kan jumpa kawan- kawan lagi.
so my advice,rendah kan ego,dan bermaafan la sesama kalian.
orang yang memohon maaf lagi tinggi darjat nya..
dan orang yang memaaf kan akan dipandang mulia.


guys,please..
ambil benda ni sebagai peringatan yang penting.
kita sebagai manusia tak sempurna.
sering kali melakukan kesilapan..kekadang kita fitnah orang lain tanpa kita sedar.
kekadang kita tinggi kan suara kita waktu kita marah.
kekadang kita lontarkan perkataan yang kurang enak didengar pada orang..
kita tak pernah tahu sama ada seseorang itu terluka atau tidak dengan perbuatan kita.?
akak sebelum ni macam tu juga..
semua orang tak sempurna..
so,tak salah kalau kita minta maaf..


lagi pon ada sebab kenapa kita perlu buat macam ni sebelum melangkah masuk ke dewan peperiksaan.
rasanya u all pon pernah dengar cerita yang ada calon tak dapat jawab dengan tenang dan sentiasa gelisah sewaktu dalam dewan.
cerita ini pon dapat dari cikgu..
so,bersihkan jiwa korang dari segala dosa dengan orang sekeliling korang.
then minta mereka doa kan kejayaan korang dalam spm nanti..
mudah kan?..


setakat itu sahaja.

semoga korang tenang menjawab spm nanti.all the best!
buat yang terbaik! batch 94 boleh! berperang dengan diri sendiri.
sekian.


my talk:) to prefect smk.taman kosas,all the best!
Thanks for reading :)

No comments: